‘Met een beetje hulp en veel positieve energie is alles mogelijk.’

De 23-jarige Tessa is een pionier bij Colruyt. Ze is het eerste, dove meisje dat in een winkel staat. Niet als rekkenvuller of achter de schermen, maar in een prominente rol aan de kassa en tussen de klanten. Zelf lijkt ze het de normaalste zaak van de wereld te vinden. “Ik krijg dezelfde behandeling als de rest en ik doe exact hetzelfde werk. Maar dat is natuurlijk alleen mogelijk dankzij fantastische collega’s die rekening met mij willen houden.”

Infosessie voor de collega’s
Omdat Tessa een beperking heeft, komt ze via haar starterscontract (GIBO) in aanmerking voor extra begeleiding. Eén keer per maand komt Mieke Dhont van Divergent op bezoek. Mieke heeft intussen al meer dan 15 jaar ervaring met doven op de werkvloer. Ze organiseerde een infosessie voor de collega’s van Tessa, over hoe je best met doven en slechthorenden communiceert. Ze ging ook op zoek naar een aangepaste bieper, die Tessa op de hoogte houdt van boodschappen uit het omroepsysteem van de winkel. “Met een beetje hulp en veel positieve energie, lukt alles,” zegt Tessa.

Enthousiasme opent deuren
Tessa studeerde kantoor, een keuze die ze niet wou laten bepalen door haar doofheid. “Ik heb op school het traject gevolgd dat ik het meest interessant vond. Ik geloof in mezelf en ik weet van aanpakken. Dat soort enthousiasme kan veel deuren openen,” zegt Tessa. Ze werkte eerder al in een winkel, maar die eerste job was geen succes. De keten waar ze voor werkte, investeerde weinig in haar personeel en trok een minder vriendelijk publiek aan. Er was geen ruimte voor opleiding en het lukte niet aan de kassa.

Communicatie met de klanten
Tessa besloot om haar kans te wagen bij Colruyt. Ze solliciteerde online en geraakte in haar eentje door de eerste selectieronde. Daarna volgde een afspraak met Frank Willockx, de winkelverantwoordelijke van de Colruyt-vestiging aan de Drongensesteenweg in Gent. Dit keer was er wel een tolk Vlaamse gebarentaal bij. Frank maakte zich aanvankelijk toch wat zorgen: Zou ze wel kunnen communiceren met de klanten? En hoe zou de integratie in het team verlopen? “We wisten niet waar we aan begonnen,” zegt hij vandaag.

Geen speciale behandeling
Bij die eerste ontmoeting met Tessa legt hij meteen al zijn bezorgdheden op tafel. Ook Tessa uit haar bekommernissen rond bepaalde taken. Die openheid zorgt voor de juiste start. Na afloop zijn ze allebei bereid om het een kans te geven. “Ze volgde hetzelfde traject als de andere nieuwkomers bij Colruyt. We hebben haar wel de kans gegeven om de opleidingen met een persoonlijke coach te volgen, maar Tessa krijgt liever geen speciale behandeling. Ze wil gewoon meedoen met de rest van de groep.” Het lukt ook prima aan de kassa en tussen de klanten. Voor die taken schakelt Tessa de hulp in van een CI of Cochleair Implantaat, een elektronisch hulpmiddel dat klanken, geluiden en spraak helpt waarnemen.

Tessa neemt tegenwoordig ook een beetje ‘werk’ mee naar huis in de vorm van kartonnen verhuisdozen. Ze krijgt binnenkort de sleutels van een leuk appartementje in Gent. De toekomst lacht haar toe.