Gianno (23, met autisme) is uitgegroeid tot een van onze betrouwbaarste medewerkers

Omdat Gianno (23) autisme heeft, was het niet evident voor hem om een geschikte job te vinden. Op vraag van Divergent gaf Marije van Neck, supermarktmanager bij AH in Beveren, hem een kans om aan de slag te gaan in het warenhuis. Hij bloeide er open tot een betrouwbare medewerker die de klanten met plezier helpt en collega’s opleidt.

 

Heb je lang getwijfeld toen Divergent je vroeg iemand met een autismespectrumstoornis stage te laten lopen?

Marije van Neck: ‘Niet echt, ik vond het een mooie uitdaging. Voor ik supermarktmanager bij AH in Beveren werd, zat ik in de sociale sector. Daar werkte ik ook met doelgroepen. Ik stond dus zeker open voor de vraag.’

‘Vibeke, arbeidsconsulent bij Divergent, heeft me dan aan Gianno voorgesteld. Van in het begin heeft Vibeke heel open over zijn autismespectrumstoornis gecommuniceerd. Ik wist dus waar ik aan toe was. Oorspronkelijk ging het ook om een vrijblijvende stage. Mocht die niet goed lopen, dan kon alles onmiddellijk worden stopgezet.’

En is die stage vlot verlopen?

Marije van Neck: ‘In het begin was het wel wat aanpassen. Gianno’s tempo lag vrij laag. Hij deed er ongeveer vier uur over om een levering wijn in de rekken te stoppen. Andere medewerkers spelen dat klaar op een uur. Maar na enkele weken al zag ik een enorme evolutie. Hij werd steeds sneller, en toonde inzicht in het werk. Na zijn stage mocht hij bij ons dan ook een ibo (individuele beroepsopleiding, red) volgen.’

Wat is het voordeel van zo’n ibo-contract?

Marije van Neck: ‘Als werkgever betaal je minder loonkosten, waardoor we Gianno op zijn eigen tempo konden laten groeien. Tijdens die ibo hebben we wel vrij veel energie in Gianno moeten stoppen. Het systeem is voor ons dus pas interessant als de stagiair groeit en je hem achteraf in dienst kunt nemen. Dat was bij Gianno zeker het geval. Intussen is hij een volwaardige medewerker en heeft hij een normaal contract.’

Wat zijn Gianno’s grootste struikelblokken?

Marije van Neck: ‘Communicatie blijft een heikel punt, en je moet altijd voor ogen blijven houden dat hij anders functioneert dan andere medewerkers. Als je hem één keer een richtlijn meegeeft, dan zal hij die maanden later nog altijd heel zorgvuldig volgen. Dat is een voordeel natuurlijk. Maar wanneer Gianno door omstandigheden moet afwijken van de procedure, heeft hij het daar heel moeilijk mee.’

‘Normaal gezien moet Gianno eerst spiegelen en daarna pas een levering in de rekken plaatsen. Is een levering te laat en vragen we hem eerst te spiegelen, dan vindt hij dat heel moeilijk. Zijn hoofd is op zo’n moment één en al chaos, en ik moet de tijd nemen om uitgebreid te praten met hem. Maar zodra dat een paar keer is voorgevallen, heeft hij er geen moeite meer mee.’

Kregen jullie veel ondersteuning van Divergent?

‘Ja, als iets fout liep, kon ik altijd bij Vibeke terecht. Ook voor Gianno bood die structuur veel houvast. In het begin was de coaching vrij intensief. Later, toen alles vlotter begon te gaan, was de begeleiding maar sporadisch meer nodig.’

Levert de tewerkstelling van Gianno jullie ook voordelen op?

Marije van Neck: ‘In tegenstelling tot veel andere medewerkers heeft Gianno geen probleem met routinetaken, en hij kent de winkel door en door. Hij vindt het trouwens super wanneer klanten hem vragen om zijn hulp, want dan voelt hij zich nuttig. En door zijn lengte – hij is 1,95 meter groot – kan hij overal vlot bij.’

Marije van Neck: ‘Gianno is uitgegroeid tot een van onze betrouwbaarste medewerkers’

‘Je kunt ook echt op hem rekenen. Elke dag verschijnt hij stipt om 8.55 uur op het werk, wat bij jonge medewerkers wel eens anders durft te zijn. Zelfs tijdens de coronapiek was hij zo goed als nooit afwezig.’

Hoe staan zijn collega’s tegenover hem?

Marije van Neck: ‘In het begin vonden ze hem wat vreemd. Gianno vertelde nooit over wat hij in het weekend had meegemaakt, en stelde ook geen vragen aan de anderen. Maar beetje bij beetje is hij opengebloeid. Toen het uitraakte met een vriendinnetje, heeft hij zijn collega’s daarover in vertrouwen genomen. Dat was heel mooi om te zien.’

Alles bij elkaar dus een positieve ervaring?

Marije van Neck: ‘Absoluut. Ik kan het anderen alleen maar aanbevelen. Het heeft soms bloed, zweet en tranen gekost, maar Gianno is uitgegroeid van iemand die anderen nauwelijks durfde aan te kijken en niets vertelde, tot een betrouwbare medewerker die met plezier klanten helpt en nieuwe medewerkers opleidt. Heel fijn om mee te kunnen schrijven aan zo’n positief verhaal.’

Arbeidsconsulent Vibeke

‘In mei 2018 is Gianno bij ons terechtgekomen via het Gespecialiseerd Team Bemiddeling van de VDAB. Door zijn autismespectrumstoornis had hij intensieve begeleiding nodig. Het eerste contact verliep heel moeilijk: Gianno maakte geen oogcontact en beantwoordde geen vragen. De eerste maanden hebben we daarom louter gewerkt aan het versterken van zijn vertrouwen en het opbouwen van zijn communicatievaardigheden.’

‘In een tweede fase zijn we samen op zoek gegaan naar een werk dat hem zou kunnen liggen, een job achter de schermen met beperkt sociaal contact. Zo kwamen we uit bij de functie van winkelmedewerker in de Albert Heijn in Beveren. Een supermarkt op wandelafstand van zijn huis, waar hij een beperkt takenpakket kon uitvoeren. Elke stap hebben we voorbereid: het stagegesprek, de route naar de winkel … Ik heb ook samen met hem de winkel voor de eerste keer verkend.’

‘Tijdens zijn stage en zijn ibo is Gianno uitgegroeid tot een volwaardige medewerker, die vandaag dan ook een gewoon contract heeft. Dat betekent dat de nazorg in principe is afgelopen. We denken er wel aan om hem gespecialiseerde jobcoaching aan te bieden, want vertrouwen, communicatie en sociaal contact blijven kwetsbare dingen bij hem.’

Gianno

‘In het begin had ik wat schrik om aan de slag te gaan in de supermarkt. Ik was heel stil en durfde bijna niets te zeggen; ik was ook bang om flessen wijn te laten vallen. Maar Vibeke en Marije hebben me goed geholpen. Samen hebben we alles stap voor stap aangepakt, zodat het niet te snel ging voor mij.’

‘Wat ik tijdens mijn stage vooral heb geleerd, is mij meer open te stellen en socialer zijn (yeah!😆😆). Als mijn collega’s hulp nodig hebben, sta ik altijd klaar om hen te helpen. Zelf zijn ze ook superlief en begripvol. Ik kan altijd bij hen terecht en ze geven me weer moed als het wat slechter gaat. Daar ben ik hen eeuwig dankbaar voor.’

‘Ik ben ook ontzettend blij dat ik een job heb. Ik droom van een vast voltijds contract in de AH, en het zou fantastisch zijn ooit teamleider te worden. Maar als dat niet lukt, vind ik misschien wel een andere leuke job.’