Charles (56): Ondanks mijn leeftijd en mijn hartschade vond ik een job die ik heel graag doe

Als vrachtwagenchauffeur voelde Charles zich steeds minder in zijn sas. Na zijn hartaanval kreeg hij ook van zijn dokter het advies een andere job te zoeken. Niet evident als je maar deeltijds kunt werken, je gezondheid niet optimaal is en je 58 jaar op de teller hebt staan. Divergent vond voor hem toch de geknipte job: kinderen van en naar school brengen met de bus.

‘Ik ben al heel vroeg beginnen werken’, vertelt Charles. ‘Op mijn 16de ben ik aan de slag gegaan als matroos, van mijn 19de tot mijn 21ste was ik beroepsmilitair. Daarna ben ik vrachtwagenchauffeur internationaal transport geworden. Op zich vind ik het fijn om met de truck rond de rijden, maar alles bij elkaar is de job behoorlijk belastend.’

‘Om te beginnen klop je lange dagen, soms meer dan 15 uur per dag. Bovendien is het een zittend beroep en valt de stress niet te onderschatten. Je staat voortdurend onder tijdsdruk. Sinds de komst van de gps is dat nog verergerd. Elke minuut die je stilstaat, moet je kunnen verantwoorden. En door de moordende concurrentie met buitenlandse chauffeurs werd de mentaliteit onder de truckers er niet beter op, iets waar ik me heel erg in kon opwinden.’

Hartschade

‘In 2016 begon ik pijn te krijgen in mijn borststreek. Gewoon een rib gekneusd bij het lossen en laden van de vracht, dacht ik. Het zou wel weer overgaan. Dat deed het niet, en op 21 juli kreeg ik een hartaanval. Mijn kransslagader was toegeslibd. Gelukkig zat ik thuis en was ik niet op weg naar een buitenlandse bestemming. De MUG was op 5 minuten ter plaatse.’

‘Hartproblemen zitten in de familie, maar de stress van mijn werk speelde wellicht ook een rol. Ik moest een zware operatie ondergaan. Het duurde dan ook een tijdje voor ik er weer bovenop was. Na twee jaar voelde ik me eindelijk weer klaar om te werken. Mijn oude job oppikken met alle bijbehorende stress, daar was geen sprake van, vond de dokter. Ik had hartschade opgelopen en twee aders waren vernauwd. De adviseur van de mutualiteit verwees me door naar de VDAB om een deeltijdse job te zoeken.’

Sterktes en zwaktes

‘Een geschikte baan vinden bleek makkelijker gezegd dan gedaan. In de transportsector zijn er weinig deeltijdse jobs. Als je een container hebt geladen, kun je die niet zomaar een dagje laten staan. Door mijn zwakke rug kwamen ook een aantal andere fysiek zware jobs niet in aanmerking.’

‘De VDAB stuurde me door naar Divergent. Tine, mijn arbeidsconsulent bij Divergent, nam de tijd om naar mijn verhaal te luisteren. Samen analyseerden we mijn sterktes en zwaktes. Mijn gezondheid was niet optimaal en ik werd al een dagje ouder, maar ik had wel veel ervaring in de transportsector. Daarna hebben we de deeltijdse jobs bekeken. Ik heb gesolliciteerd voor verschillende jobs: in de keuken werken, bloedstalen naar labs voeren, vis leveren aan restaurants … Die bleken telkens toch te stresserend of fysiek te zwaar.’

Job met rustpauzes

‘In de sector van het busvervoer waren veel deeltijdse jobs te vinden, wist Tine. Zou dat niets voor mij zijn? Eerst wimpelde ik het voorstel af. Ik had nog nooit met een bus gereden, ik had er ook niet het geschikte rijbewijs voor. Het leek me bovendien niet bepaald een rustige job. Ze kon me echter beetje bij beetje te overtuigen. Dat ik tussen de diensten door telkens naar huis kon om uit te rusten, heeft me uiteindelijk over de streep gehaald.’

‘Tine regelde een opleiding tot buschauffeur bij VDAB. De proeven verliepen vlot, en gelukkig werd ik ook medisch goedgekeurd. Ik kon aan de slag! Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en ben gaan solliciteren bij Autocars Strobbe. Daar hadden ze op dat moment helaas geen vacature. Bij Robby Cars had ik meer geluk. Ik mocht meteen beginnen.’

Dankbaar

‘Intussen werk ik een achttal maanden als chauffeur van een schoolbus. Ik doe het heel graag. In het begin had ik schrik dat de kinderen druk zouden zijn, maar dat valt goed mee. Op de bus zit telkens een begeleidster die de kinderen in de gaten houdt. Had ik geweten dat dit zo’n fijne job is, dan had ik al veel sneller gesolliciteerd. Ik ben Tine heel dankbaar dat ze me overtuigd heeft in deze richting te denken. En natuurlijk ook Robby, omdat hij mij – ondanks mijn medische verleden – de kans heeft gegeven weer aan de slag te gaan!’

Werkgever Robby Van Hoecke (Robby Cars): ‘Charles was de ideale kandidaat’

Robby Van Hoecke: ‘Voor ons is Charles echt de juiste man op de juiste plaats’

‘We waren al een tijdje op zoek naar een geschikte chauffeur voor onze schoolbus. Omdat het om een deeltijdse functie gaat met een gesplitst uurrooster, is het niet zo evident iemand te vinden. Vaak werken we met mensen die met pensioen zijn en nog een centje willen bijverdienen. Charles was voor ons de ideale kandidaat. Hij woont dichtbij, heeft veel ervaring op de weg, is correct, stipt, vriendelijk en naar onze maatstaven relatief jong. Voor ons is hij echt de juiste man op de juiste plaats.’

Arbeidsconsulent Tine: ‘Hindernissen wegwerken’

‘Ondanks zijn ziekte en zijn leeftijd wou Charles nog heel graag aan de slag gaan. In het begin zijn we heel breed gaan zoeken, maar omdat hij voor de meeste jobs niet de juiste ervaring had, kreeg hij weinig respons op zijn sollicitaties. Een job als schoolbuschauffeur leek me geknipt voor hem. Eerst stond hij hier zelf sceptisch tegenover. Ik heb toen alle hinderpalen, praktisch en emotioneel, kunnen wegnemen door in dialoog te gaan met hem.’

‘Door heel concreet in te gaan op de precieze jobinhoud, zag hij in dat de functie wel bij hem zou passen. Ik heb toen een opleiding rijbewijs D geregeld voor hem. Het enige wat ik dan nog moest doen, was hem steunen vanop de achtergrond. Vooral de administratie nam ik voor mijn rekening: de mutualiteit op de hoogte brengen, tonen hoe je een sollicitatiebrief opstelt en verstuurt per mail … Charles zelf heeft ook altijd veel initiatief getoond. Hoedje af voor hem!’